Sider

onsdag 21. desember 2011

Hjemmebakte knekkebrød med mandel

Jeg er veldig glad i å bake egne knekkebrød, og tester stadig ut nye oppskrifter. Så i min leten etter nye varianter, fant jeg denne oppskriften hos Kristins Middagstips. Med hennes tillatelse gjengir jeg den her. Disse ble knallgode; sprøe, lette og med en fin nøttesmak fra mandlene. Og så så enkle de var å steke, ikke noe tørking og forskjellige temperaturer. Fiks ferdig på en time. Selv om jeg har laget mange porsjoner til meg selv, tok jeg meg tid til å bake en ekstra runde. Jeg har nemlig en god kollega som elsker slike knekkebrød, men som ikke gidder bake de selv. Hun kjøper de i dyre dommer… Så nå har jeg pakket inn en bunke til henne, og håper hun liker dem!






Finn frem:
5 dl sammalt hvete grov
3 dl havregryn
1 dl kruskakli
2 dl sesamfrø
1 dl linfrø
3 dl mandler, hakket
1 ts salt
1 ts bakepulver
0,5 dl rapsolje
1 ts lønnesirup oppløst i 2 dl varmt vann
5 dl kaldt vann


Hakk mandlene. Jeg tar snarveien og gjør det med Herb Chopper fra Tupperware, en av mine yndlingsprodukter! Bland alt det tørre sammen i en bolle. Tilsett vann, vann med lønnesirup og olje og rør alt godt sammen.
Kle tre stekebrett med Tupperwares silicom bakeunderlag eller bakepapir, og fordel blandingen jevnt ut over stekebrettene med en slikkepott eller med hendene, duppet i vann.

Forvarm stekeovnen til 160 grader, varmluft, og stek knekkebrødene i ti minutter. Ta brettet ut og bruk et pizzahjul til å skjære opp ønsket størrelse på knekkebrødene. Hvis du bruker et bakeunderlag i silikon, tåler dette faktisk at du forsiktig skjærer opp knekkebrødene nå. Men om du venter til de er ferdig stekte, vil ikke bakeunderlaget tåle det.

Stek deretter videre i ca en time og åpne opp døren hvert 15. minutt for å slippe ut damp. Dersom ovnen din steker litt ujevnt tar du platene ut etter 30 minutter og snur dem. Følg nøye med mot slutten av steketiden slik at knekkebrødene ikke blir for mye stekt. Jeg går ned til 150 grader etter en halv time, men se an ovnen. Etter en time slår du av ovnen og åpner ovnsdøren. La knekkebrødene stå i ovnen til avkjøling til ovnen begynner å bli kald, legg dem deretter over på rist til de er helt avkjølt. Oppbevar knekkebrødene i en kakeboks eller liknende.

2 kommentarer:

Kristin sa...

Glad du likte dem :)
Ha en fin dag!

Mvh Kristin, Kristins Middagstips

Cathrine Møller Øyen sa...

Tusen takk, Kristin!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...