Sider

søndag 12. juni 2011

Angel Feather Icing

Angel feather icing er den beste toppingen jeg vet om til cupcakes. Den passer til de fleste, både vanilje, de med fruktsmak og sjokolade. Den er lett og smakfull, og kan farges i alle regnbuens farger. Den kan fint tilsettes smaker også, jeg bruker gjerne smakssiruper i, eller du kan smake den til med litt avsilt bringebærsaft fra friske bringebær. Da får den også en nydelig rosafarge. Husk da på å tilsette litt av gangen, mot slutten av vispetiden.
Den holder godt, både før og etter pynting. Du kan fint pynte ferdig cupcakes med denne dagen før! Bare husk: cupcakes liker ikke kjøleskap! Enten stå i tett boks på benken, eller fryses uten topping.

Oppskriften til Angel Feather Icing, er hentet fra boken Food That Really Schmecks.

Ingredienser:
2 eggehviter
170 g sukker
1 dl corn syrup (eller glukose)
2 ss. vann
1 ts sitronjuice
1 ts vaniljeekstrakt
Ev. farge


Corn syrup er ikke så vanlig i Norge. Jeg fikk Geir på Meny Sandsværveien til å bestille til meg, så det er i bestillingssortimentet til Meny. Det er absolutt verdt å forsøke, det smaker helt fantastisk! Alternativt kan du bruke glukose. Det får du tak i hos noen matbutikker, og på apotek.
Ha alle ingredienser med unntak av vaniljeekstrakt i en bolle. Sett bollen over en kjele med kokende vann. Mens vannet koker begynner du å mikse dette sammen med en håndmikser. Miks helt til du ser det blir luftig og fint, 4-5 minutter. Sjekk at alt sukkeret er oppløst.
Ta bollen bort fra kjelen og miks videre. Jo lengre du mikser, jo stivere blir den. Jeg brukte Kitchen Aid-bollen min over kjelen, og flyttet den så tilbake til maskinen. Der lot jeg den gå ca 5 minutter til. Hold i alle fall på til du merker marengsen begynner å bli kjøligere.
Når den har blitt stiv tilsettes vaniljeekstrakt eller en annen smak du ønsker å ha i kremen. Tilsett også ev. farge.
Jeg tar gjerne av noe av kremen for å farge, og blander fargen i med en ballongvisp.
Denne porsjonen holder til ca 24-30 cupcakes av normal størrelse.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...