Sider

mandag 11. april 2011

Bakte rotgrønnsaker med ingefær

Bakte rotgrønnsaker er en fin måte å variere grønnsakene litt. De faller i smak både hos barn og voksne.
Bakte grønnsaker kan også erstatte poteter, eller du kan ha poteter i blandingen.

Denne gangen har jeg vært på Asiabutikken på Kongsberg og handlet. Han har et fantastisk utvalg av frukt og grønt, alltid friskt og frodig rett fra Oslo.

Ingredienser til 4 personer:

2-3 søtpoteter, gjerne forskjellige typer
1-2 persillerøtter
1 stor pasternak
2 store gulrøtter
3 store poteter

Marinade:

en skikkelig bit ingefær, ca 2-3 cm
saft av 1/3 appelsin
1/2 kinesisk hvitløk/1-2 fedd hvitløk
en neve urter som timian og rosmarin


Jeg velger meg ut forskjellige rotgrønnsaker fra gang til gang, for å variere. Og så er det jo litt forskjellig hva jeg har tilgang på. Dette var dagens fangst:

Jeg vasker og skreller alle grønnsakene. Er det gode poteter og gulrøtter, kan jeg bare vaske og skrubbe de. Spesielt om sommeren og høsten, når de ferske grønnskaene kommer, bruker jeg på vaske mer enn å skrelle.
Jeg har ofte et utvalg urter i vinduskarmen, og disse klipper jeg litt av nå og da, ja det blir vel nesten hver dag, det...

Sammen med en halv kinesisk hvitløk (de er uten fedd, og så enkle å bruke) hakker jeg noen kvister hver av rosmarin og timian i Tupperwares Herb Chopper. Jeg bruker ikke stilken på rosmarinen, bare bladene. Stilkene er litt for harde, de er ikke noe gode å tygge på.

Tre drag med snora på Herb Chopperen, og: perfekt hakkede urter og hvitløk. Elsker alle slike hjelpemidler som gjør livet bedre og jobben på kjøkkenet enklere. Så blander jeg grønnsakene, som jeg har kuttet i staver, med urtene, hvitløken, revet ingefær, noen spiseskjeer god olje og saften fra ca 1/3 appelsin. Bland alle ingrediensene godt før de helles over i en ildfast form. Så er det inn i ovnen på ca 210 grader C i ca 30-40 minutter, avhengig av størrelsen på grønnsakene, og hva slags grønnsaker du har. Sett gjerne opp temperaturen de 5 siste minuttene eller bruk grillelementet litt, for å få en skikkelig karamellisering. Og sånn ser det ut når det kommer ut. Nam! Dette kan du spise til det meste, og varieres mye. Det går fint an å variere marinaden og, for eksempel kutte ut ingefær og appelsin, og bruke litt sitron i stedet. Dette bør prøves. Kanskje du får en ny favoritt også.

Bon Apetit!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...