Sider

søndag 3. april 2011

Cupcakes med lime og kokos

Noen ganger trenger man en (dårlig) unnskyldning til å bake. Jeg syntes det var lenge siden jeg hadde fått lekt meg litt på kjøkkenet, og hadde så lyst til å prøve noe nytt!
Dette er en kombinasjon av to oppskrifter jeg fant i noen av mine hundretalls kokebøker, og samtidig inspirert av utallige matblogger jeg leser hver uke. Jeg skulle til en venninne på vinkveld/jenteklubb, og uten å be om lov bestemte jeg meg for å ta med litt bakst... Det kan jo oppfattes som noe frekt å "kuppe" menyen på denne måten, men jeg hadde så lyst til å være litt kreativ på kjøkkenet. Heldigvis ble det godt mottatt!
Vi hadde en fortreffelig aften, og cupcakene ble godt mottatt. Takk til vertinnen som tok det så sporty, og som serverte en fantastisk kyllingrett! Den skal jeg lage her snart!!


Ingredienser til 12 cupcakes:

100 gram mykt smør
180 gram sukker
230 gram hvetemel
1 ts bakepulver
2 egg
1 ts vaniljeekstrakt
1 dl kokosmelk
30 gram kokosmasse


Pisk smør og sukker hvitt i en mikser. Ha i egg og vaniljeekstrakt. Sikt inn melet og bakepulver, kokosmelk og miks videre til en glatt røre. Rør til slutt inn kokosmassen med en slikkepott.



Ha valgfrie papirformer i et muffinsbrett. Fordel røren på 12 former med en skje, sprøytepose eller iskuleskje. Jeg bruker Tupperware sin sprøytepose med stor rund tupp, men posen har dessverre gått ut av produksjon.


Stek ved 180 grader i ca 20 minutter. Pass på at de ikke blir stekt for mye, sjekk med en kakenål eller trepinne. Grillpinner er fint til dette.


La kakene avkjøle på rist, mens du lager glasuren.


Glasur:
200 gram mykt smør
400 gram melis
2 ss limejuice
revet skall av en lime




Sikt halvparten av melisen over i mikserbollen. Tilsett mykt smør, limeskall og juice. Miks dette sammen til en glatt og fin masse, før du tilsetter resten av melisen, siktet. Visp videre til du får en luftig, fin masse. Det kan gjerne stå og gå i 6-7 minutter, den blir bare mer luftig.




Så er det bare å pynte og kose seg! Jeg har lekt meg litt med noen nye Wilton-tipper jeg har fått fra venner i USA. Så moro det er å få post fra det store utland!!

Pynt gjerne med litt kokos og revet limeskall.



Er de ikke vakre? Og de blir så friske og gode! Min kjære ektefelle elsket kremen, og heiv innpå en muffins og, selv om han påstår han ikke liker kokos...

Det smakte sommer og sol, men det tåler man da hele året?

Smak og nyt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm, det så sinnsykt godt ut Cathrine! Jeg simpelthen elsker ALT med kokos :) Denne tror jeg at jeg må prøve, eller bli invitert til å smake ;)
Siri

Cathrine Møller Øyen sa...

Takk Siri.
Dette blogg-greiene er jammen fint, jeg får så lyst til å bake hele tiden!
De var så utrolig gode, og er du veldig glad i kokos, kan du kanskje prøve 5-10 grammer kokos i røren. Limesmaken er veldig fremtredende på glasuren, så den kan jo også tones ned noe.
Kanskje på tide jeg inviterer dere oppover snart?
Har veldig lyst til å hilse på malermesteren :-)

Unknown sa...

Hei på du,min Tuppervenn....

Takk for SUPER Bloggside. Har akkurat laget både sjokolade og lime- Cupcake`sene dine og de er knallgode!
Barna ble helt i ekstase:0)))
Håper vi sees snart...

Klemz Pasjonsblomst-Trine

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...