Sider

tirsdag 9. august 2011

Energibarer

Skolestart nærmer seg, og for meg betyr det jobbstart. Jeg har jobbet en stund hjemme allerede, men nå er det snart tilbake til rutiner og hverdag. Det blir ofte lange dager, og i tillegg skal mange planlegge og handle middag på vei hjem. Det er ikke lett på tom mage. En liten Müslibar i veska kan redde både blodsukker og sunne forsetter. Hvis du ikke er så sulten, er det lettere å holde seg til handlelista, ikke sant?
Disse energibarene lager jeg selv, men et sett fra Tupperware. Men du trenger ikke det for å lage de! Ha massen i en firkantet form kledt med bakepapir, og del det opp i staver etter ønsket størrelse. Oppbevar i tett boks i kjøleskapet. Denne oppskriften gir fire store barer, men du kan dele de opp etter ønske.
Energibarer er dyre, så her er det penger å spare. Du har også mulighet til å tilpasse innholdet, vil du ha tørkede bær i, eller diverse nøtter? Eller kanskje ingen av delene? Det er opp til deg! Ingredienser:
100 ml mandler eller andre nøtter (ca 60 g)
200 ml müsli eller kornblanding (ca 110 g)
en liten neve trøkede tranebær
50 ml flytende honning, helst Akasie
Hakk mandlene grovt med en kniv, og rist dem i en tørr stekepanne ved middels varme. Tilsett honningen, og la den koke i 1 minutt, mens du rører rundt. Den fungerer ikke å bruke tradisjonell honning som lynghonning eller blomsterhonning. Bruk den flytende akasiehonningen, den er også mer nøytral på smak.
Ta stekepannen av varmen, og tilsett müsli eller kornblanding og bær. La dette avkjøle i ca 3 minutter. Hell massen i formen, og press den lett sammen. Det beste er å bruke en annen beholder, dyppet i kaldt vann. La dette stå kaldt en halv til en time, før du har det ut av formen (og deler opp). Oppbevares i kjøleskap, men smaker best tempereret. Lifesaver ved lange dager!!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Dette så supergodt ut, Cathrine! Jeg elsker müslibarer, og særlig de med tørkede tranebær, og pleier alltid ha en i veska på jobb, bare sånn i tilfelle... Dette skal jeg prøve.
Siri

Veronika sa...

Disse må jeg prøve! Ser gode ut :)

Cathrine Møller Øyen sa...

Så gøy at dere har lyst til å prøve de! Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det smaker! Og bruk gjerne andre nøtter; pistasjenøtter eller pekannøtter. Og tørkede kirsebær eller Aprikoser, nam!!

Kjerstin sa...

Jeg er stadig på jakt etter gode oppskrifter til energibarer. Denne så kjempe god ut. Har du noen tanker om hvor lenge de holder seg i kjøleskapet, om man evt kan fryse de ned?

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei igjen Kjerstin.
Jeg tror de varer ca 1,5-2 uker i kjøleskap, jeg spiser de i alle fall fremdeles da. Oppbevar de i tett boks ( Tupperware eller liknende), så går det bra. Har ikke prøvd å fryse, men hvorfor ikke? Skal jammen forsøke.
Problemet her er at de ikke varer så lenge.... Må lage ny porsjon hver uke, jeg. Hehe...,

Anonym sa...

Nam, ser veldig godt ut. Må man bruke honning for å få dem faste eller kan et annet alternativ gå an? Er opptatt av sunnheten i slike barer, vet du kcal i disse? :)

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei Anonym.
Dessverre leter jeg etter alternativer til honning. Jeg har begrenset honningen så godt jeg syntes det lot seg gjøre, men finner ikke noe annet som binder det sammen. Om du skal steke barene, kan du kanskje bruke egg. Men disse er så lettvinte fordi du ikke trenger stekeovn, jeg lager de til og med på hytta. En ernæringsfysiolog så litt på innholdet, og mente de lå på ca 200 kcal, men det var bare et anslag. Del de gjerne i mindre biter. Jeg bruker som du ser Tupperwareformer, og da blir de ganske store. Så jeg deler gjerne hver bar i to.
Lykke til!

PS: Honning er i utgangspunktet mye sunnere enn sukker, selv om vi ikke skal ha i oss for mye av det heller... Men det er næringsstoffer i honning, i motsetning til sukker...

Anonym sa...

Takk for tipset, høres veldig gode ut :)

Sjekka litt i forhold til kalorier.

60 g mandler - 377 kalorier (http://www.næringsinnhold.no/)
110 g müsli - 385 kalorier (test: http://bramat.no/kosthold/tester/375-bramat-tester-musli)
50 g tranbær - 160 kalorier (http://www.iherb.com/Eden-Foods-Organic-Dried-Cranberries-4-oz-113-g/13843)
50 ml honning - 158 kalorier (http://www.matvareguiden.no/Honning)

Totalt antall kalorier i total mengde ingredienser blir da 1080 kalorier (med de produktene jeg har regnet ut fra).
Så kan man jo dele dem opp i den størelsen man ønsker, slik at man får en bar med et "akseptabelt" kalori-innhold :)

Lurer på om det kan funke å bruke agavenektar eller yaconsirup?

Unknown sa...

Du kan jo bytte ut mandler med cashewnøtter. Og bytte ut muslien med no mer kalorifattig ( evt 50/50 ) med puffa-ris eller havregryn. :-)
Men nå er det jo ikke sånn at man spiser så veldig mange av disse på en dag heller da :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...