Sider

onsdag 24. august 2011

Kanelboller.

Nystekt gjærbakst slår det meste, i alle fall på duft! Det er lite som lukter så godt i huset som nybakte kanelboller. Det er en fin aktivitet når det er gråvær, og noe unger og kan være med på. Og så er det jo fint å ha litt i fryseren, tilfelle det kommer besøk eller noe. Jeg bruker samme oppskrift som når jeg lager boller, se mer detaljert fremgangsmåte her.


Her er ingrediensene:
ca 1000 gram mel
5 dl melk
25 gram gjær
200 gram sukker
1 egg en klype salt
2 ts kardemomme
150 gram smør i terninger


fyllet:
mykt smør
sukker og kanel
egg til pensling
perlesukker



Ha alt unntatt smøret i en mikser, men hold igjen ca 50 gram mel. Gjæren trenger ikke røres ut i melken, kun brytes opp. Melken er lunken, ca 35 grader C. Elt dette på lav hastighet i ca 10 minutter, til deigen slipper bollen. Juster ev med mel.
Tilsett så mykt smør i terninger, og arbeid dette godt inn. Det tar ca 10 minutter. Deigen skal være blank og fin, og klar til å settes til heving. La deigen heve lenge nok, i alle fall en time, gjerne to.
Den skal heve til dobbelt størrelse, minst. Den hever best under lokk eller plast. Hvelv deigen ut på bakebordet. Jeg elter den ikke nå,bare kjevler den ut til en firkant.
Smør halve leiven med mykt smør, og dryss på sukker og kanel. Mengden justerer du selv, jeg liker godt med kanel.

Brett dobbelt, og skjær opp i strimler som du tvinner/knyter. Legg i papirformer. Jeg bruker de store muffinsformene fra matbutikken. De er veldig fine til dette.
Jeg trillet ut noen boller også, junior liker faktisk det best. Etterhev en god time, minst. Pensle med et sammenvispet egg, og strø med perlesukker.

Stek ved 220 grader C i 10-14 minutter. Her mp du se ann ovnen, for det er så store forskjeller. La de avkjøle på rist. De er supre å fryse, og fantastiske å spise lunkne.
Kryp under teppet, ta med kaffen og nyt!


4 kommentarer:

myfoodpassion sa...

Kanel boller/snurrer er noe av det beste som finnes. Sjekk ut mine kanelmuffins også.

Cathrine Møller Øyen sa...

Supert! De så gode ut!
Bra blogg!

Lotte sa...

Nam, nam! Lite som slår fersk gjærbakst!
Jeg har begynt å erstatte sukkeret i fyllet med brunt sukker. Det gir en deilig smak. Prøv om du vil :)

Cathrine Møller Øyen sa...

Takk, Lottemor. Det var en super ide. Brunt sukker smaker jo så mye bedre!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...