Sider

torsdag 15. september 2011

Brownieskake fra mamma.

Junior har en favorittkake, og det er Mimmis brownieskake. Hun mener å ha funnet oppskriften i en reklameavis, muligens en Menyavis. Den er like enkel som den er god! Og barna kan være med og lage den selv! Junior måler og rører, og ikke minst: slikker sleiva til slutt! Denne gutten elsker sjokoladekake!

Ingredienser:
3 dl sukker
150 gram smør, smeltet
4 ss kakao
1.5 dl mel
2 ts vaniljesukker
2 egg


Sett ovnen på 200 grader. Bland alle de tørre ingrediensene i en rørebolle. Ha i smør og eggene, og rør godt sammen med en sleiv. Ha det hele i en kakeform ca 24 cm. Ha gjerne bakepapir i bunnen av formen. Jeg bruker Tupperware sin paiform i silikon, så jeg trenger ikke det. Stek ved 200 grader i 15-20 minutter. La den hvile litt på rist før du tar den ut av formen og legger den på fat.


Den er utrolig holdbar! Bare ha den i en ganske tett boks, eller tre en plastpose over fatet. Like god dagen etter. Og så kan du skeie ut med en kule vaniljeis eller litt vaniljekesam, og kanskje noen bringebær?


Dessverre gikk kaken litt i stykker på vei over på fatet. Det var nemlig en 6åring som skulle klare det selv og ble litt ivrig...


PS: I en så enkel kake spiller råvarene en stor rolle. Jeg bruker stor sett vanlig, saltet meierismør og gårdsegg fra Gry Åmot i Bevergrenda (utenfor Kongsberg). Bakekakao er helt ok, og jeg har stort sett brukt det. Men om du skal heve smaken ett hakk eller tre, gir det stort utslag hvis du bruker en mer eksklusiv kakao. Jeg har noe Valrhonakakao fra mitt store USA-innkjøp. Jeg brukte den denne gangen. Det er faktisk ganske stor forskjell å spore, selv om det på ingen måte er en nødvendighet… men for en smak da.....

2 kommentarer:

Christian Berg sa...

Den er veldig god og lett å lage :)

Cathrine Møller Øyen sa...

Takk, Christian! Helt enig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...