Sider

søndag 11. september 2011

Vaniljeiskrem - ren lykke!

I fjor sommer kjøpte jeg iskrembollen til min høyt elskede Kitchen Aid. Dessverre var det ikke så lett som jeg hadde håpet, men etter hvert har jeg fått dreisen på is, og bollen står alltid klar i fryseren. Her om dagen skulle min gode kollega Lill (hun som lærte meg å lage vietnamesiske vårruller og å like koriander) lage is med elevene våre. Hun hadde akkurat kjøpt seg Ismaskin med kompressor, skikkelige saker! Og boka til Hellstrøm og Hellstrøm, Iskremfabrikken. Og så fikk jeg smaksprøve... Mye godt, men vaniljeisen var en nærmest euforisk opplevelse. Rett hjem og prøve selv!! Her kommer oppskriften, rett fra Hellstrøms kokebok til din PC.


Ingredienser:
5 dl helmelk
2.5 dl kremfløte
200 gram sukker
6 eggeplommer
2 vaniljestenger


Del vaniljestengene og skrap ut frøene. Kok opp melk, fløte, vaniljestenger og frø. Trekk kjelen av platen, og la det trekke i 20 minutter under lokk.
Visp eggeplommer og sukker til dosis. Ha melkeblandingen i eggedosisen under omrøring. Ha denne blandingen tilbake i kasserollen, og varm opp under omrøring til ca 80 grader, altså til det tykner. Sil blandingen over i en bolle og sett til kjøling. Massen må være kjøleskapskald før du har den i ismaskinen. Det tar noen timer, så det er en fordel å gjøre det dagen før.


Følg bruksanvisningen på din ismaskin.





Kitchen AIden brukte bare 10 minutter på perfekt og fløyelsmyk vaniljeis. Du kan oppbevare resten i fryser, hvis du har noe igjen da...


Frys og nyt!




Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...