Sider

torsdag 22. september 2011

Laks med Sandefjordsmør.

Laks har gått fra å være å være fattigmannsmiddag, til festmat, og tilbake i allemannseie. Det kan like gjerne være søndagsmiddag som hverdagsmat. Min oldefar spiste ikke laks, det var umat! Så lenge han levde, ville han ikke ha det. “Fattigmannskost”, så langt sank han ikke! Så husker jeg 80-tallet, hvor laksen ble til konfirmasjonsmiddager, og til i dag, hvor fisk er ensbetydende med laks for mange. Selv insisterte jeg i mange år på at jeg ikke likte laks, kun ørret. Det var nok riktig, for tidligere var ørreten vill og laksen oppdrett. Og ikke av så god kvalitet som nå. Men jeg har en rådsnar svigermor, som forsøkte seg på at all rød fisk servert der var ørret… Helt til en dag jeg bevisst fikk servert laks, og likte det! Også under navnet sitt, ikke kamuflert som ørret. Dette åpnet nye dører for meg! Plutselig kunne jeg handle billig fisk på tilbud, og kastet meg over alle oppskrifter jeg fant. Og når jeg i tillegg er så heldig å ha en sønn som elsker “Farmorfisk”, så er det lett å servere laks i heimen.
Der er gøy med alt som er nytt, men av og til trenger man å gjøre noe helt tradisjonelt. Som laks med poteter og sandefjordsmør. Så enkelt og så godt! Her er min versjon.



Vi bruker mye fisk, og heller litt mindre tilbehør. Så når det kommer til laks bruker vi ca 180-220 gram per person, både stor og liten. Jeg liker å dampe poteter og grønnsaker til. Jeghar en super dampkoker til mikro fra Tupperware, Micro Gourmet. Den kan jeg stable i to etasjer, og dampkoke fisk, grønnsaker, kjøtt og poteter. Til laksen damper jeg Amadinepoteter og brokkoli. Laksen baker jeg i ovnen i den folieformen den kom i. Jeg kunne ha dampet den i Micro Gourmet, men valgte ovnen denne gangen. Jeg krydrer med litt salt og sitronpepper.


Så til sandefjordsmøret:
fløte ca 1,5-2 dl
smør, ca 50-100 gram
litt gressløk eller persille
litt presset sitron


Ha fløten i en kjele, og kok den inn noe. Ta den av platen, og pisk inn smøret litt av gangen. Press i noen dråper sitron, og klipp i gressløk. Mange oppskrifter sier persille (enten krus eller flat), men vi elsker gressløk! Så er det bare å holde sausen varm til alt er klart, legge opp og servere! Dette blir godt! Server også gjerne agurksalat til, syren i den balanserer godt den fete fisken. Nyt maten!


Junior ville gjerne ha med sin tallerken også. Foto: Junior!

4 kommentarer:

brittrustand sa...

WOW! Dette så herlig og svært sunt ut, Cathrine! Vi prøver å ha fisk minst to ganger i uka - denne står nå på helgemenyen:)) Takk for kjempeflott og svært inspirerende blogg! Høstklemzzz Britt

Janicke sa...

Elsker rød fisk om det er ørret eller laks. Jeg var en av de med ørret til konfirmasjonen...hehe. Dette så veldig godt og enkelt ut! Fin blogg du har. Herved bokmerket :-D

Cathrine Møller Øyen sa...

Tusen takk bedde to! Det er så hyggelig å få tilbakemeldinger, og ennå hyggeligere at dere liker det dere ser!!
Klem

Nina S. sa...

Hvor lang tid (og hvilken effekt/watt) for damping av poteter, brokkoli (og evt laksen)?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...