Sider

onsdag 15. februar 2012

Grove speltrundstykker med gresskarkjerner og kli.

Jeg er veldig glad i å bake med speltmelet mitt, og grove rundstykker kan jo varieres i det uendelige. Her har jeg laget en variant med kruskakli og gresskarkjerner, egentlig en videreutvikling av mine grove speltrundstykker. De finner du her.
Så gode både til søndagsfrokost og til niste! Det går fint an å bake disse med vanlig hvete også, da bruker du bare hvitt hvetemel og grovbakstmel/grov sammalt hvete i stedet.
Jeg fryser ned dem jeg ikke spiser samme dag. De jeg skulle spise dagen etter, la jeg i kjøleskapet, og varmet i ovnen ved 200 grader i 3 minutter. Perfekt som om de var nystekte. Ta opp kvelden før det du skal ha til frokost, og la det tine langsomt i kjøleskap. 3 minutter i ovnene, og frokosten er klar!

Du trenger:
400 g sammalt speltmel
450 g siktet speltmel
1 dl kruskakli
1 dl gresskarkjerner
5 dl lettmelk
2 dl vann
50 gram gjær (en pakke)
2 ss god olivenolje
1 ss sirup
1 ts salt


Mål opp melet og salt i en bakebolle eller i miksebollen. Bland godt. Ha i sirup, salt og god olivenolje. Varm melk og vann til rundt 30 grader og rør inn gjæren. Ha over melken i bollen og kna til du får en passelig deig, eller kjør forsiktig i mikser til den er blandet (skal være litt klebrig). Ikke miks for mye, det liker ikke speltmelet.

La forheve på et lunt sted ca 1 time. Jeg bruker en bakebolle fra Tupperware med tett lokk, og setter den i litt lunkent vann i kjøkkenvasken. Lokket vil poppe av og til, men da setter jeg det bare på igjen. (I følge Morten Schakenda - baker - er dette juks. Du skal ikke forsøke å "speede" gjæringsprosessen, sier han. Neste gang skal jeg la den heve på benken, og se om det blir bedre.)
Slå ned deigen på en kjøkkenbenken som du har hatt mel på i forkant. Speltdeiger liker ikke å bli knadd og eltet like mye som hvetebakst, så ikke elt mer enn nødvendig.

Jeg samler deigen til en pølse, del opp i ca 30. Jeg vil ha de litt rustikke, så jeg deler deigen i røffe biter som jeg bare legger som de er på stekeplaten. (Bruk silikonmatte eller bakepapir under) og la de etterheve tildekket i ca 45 minutter.

Forvarm ovnen til 225 grader.
Pensle rundstykkene med vann. Du kan eventuelt strø de med sesamfrø, gresskarkjerner, valmuefrø eller grovt speltmel. Stek midt i ovnen ca 9-12 minutter. Her må du prøve deg fram hva som passer til din ovn.

Avkjøl på rist, og frys ned overskuddet med en gang de er avkjølt.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

De så gode ut :) Her står det også grov rundstykkedeig til elting nå. I dag ble det en blanding av sammalt rug, havregryn og siktet hvetemel, pluss litt knust bokhvete og linfrø i. Blir godt i matpakkene i morgen.

Cathrine Møller Øyen sa...

Tusen takk, Elisabeth.
Regner med at du legger ut oppskrift på bloggen din etter hvert?
Følger med, ser du, og liker veldig godt det du gjør!!
Her er lenken, for dere som ikke kjenner Elisabeths blogg:

http://litentanketank.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...