Sider

søndag 19. februar 2012

Bringebærcupcakes med marengskrem.

Det er en stund siden jeg har postet noen nye innlegg på cupcakes. Det har i grunn blitt mer middager og gjærbakst. Kanskje fordi jeg forsøker å tenke sunne tanker... Men av og til skal jo både det ene og det andre feires, og da elsker jeg å bake og styre litt. Disse var aldeles nydelige, fyllt med en liten bringebæroverraskelse. Skal ikke så mye til for å gjøre en helt vanlig vaniljecupcake til noe litt mer spennende...


Du trenger:
375 gram sukker
250 gram smør eller margarin
4 store egg
350 gram hvetemel
2 teskje bakepulver
1/2 ts natron
ca 2 dl melk
2 teskje vaniljeekstrakt eller ekte vaniljesukker
frosne bringebær
(blir ca 24-30 cupcakes)


Sett ovnen på 180 grader. Ha romtemperert smør og sukker i en mikser, og miks godt i flere minutter, til det er hvitt og kremete.
Senk hastigheten på mikseren, og ha i ett egg om gangen. Rør godt mellom hvert egg. Sikt sammen mel, bakepulver og natron i en bolle.
Tilsett så melblandingen og melken vekselvis, i to til tre porsjoner.
Ha til slutt i vaniljeekstrakt.


Miks sammen til røren er glatt og klumpfri, men ikke lengre. Bruker du vaniljesukker, tilsetter du det sammen med melet. Jeg bruker mitt hjemmelagde vaniljesukker, det finner du her.

Fyll formene 2/3 fulle. Jeg bruker en iskuleskje, en kule er en muffins. Da blir alle like store.

Legg en frossen bringebær på hver, og dytt den litt nedi.


Stek midt i ovnen ca 18-20 minutter. Her må du prøve deg fram. Bruk en kakenål, helst av tre, og stikk i kaken. Kommer den ut tørr, er de ferdige. Men ikke overstek, da blir de tørre.
La de hvile i 5 minutter i formen, før du legger de over på rist. Avkjøles helt før de pyntes med frosting.
Jeg elsker Angel Feather Icing. Det er en lett og god marengskrem, som er lett å farge og lett å jobbe med. Og som passer til alle typer cupcakes, syntes nå jeg. Den krever litt spesielle ingredienser, men Corn sirup får du nå etter hvert kjøpt i velassorterte kolonialbutikker. Jeg finner det på Meny. Spør hvis de ikke har, de kan som regel bestille. Eller du kan bruke glukose, det er også greit å få tak i.
Angel Feather Icing finner du mer info om her.

Jeg har farget kremen lett rosa på noen av cupcakene, jeg er nok litt rosa av meg...
Disse kan fint lages dagen før, pyntes ferdig og oppbevares i en tett boks til dagen etter. La de stå et kjølig men ikke kaldt sted.

Nyyyydelig!

2 kommentarer:

unn kristin sa...

Så flott blogg, så mye fristelser :-) Her er det mye jeg skal prøve meg på .. De Cupcakes dine er helt nydelige ;-))

Cathrine Møller Øyen sa...

Tusen takk, Unn Kristin!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...