Sider

tirsdag 21. februar 2012

Den store pannekakedagen.

I dag er det fetetirsdag, det vil si tirsdag etter fastelavenssøndag, og dagen før askeonsdag. Det betyr at i dag egentlig en siste dag før fasten, og tradisjonelt sett skulle man da fetes opp. Fetetirsdag er en folkelig dag, og ikke forbundet med religion. Det var da vanlig å bruke opp rester av egg og melk, og hva passer vel da bedre enn pannekaker...
Jeg har ikke tatt noen nye bilder av pannekaker siden i høst, og de ble stekt og fortært på tur. Så jeg lenker til det innlegget her. Da kan du også oppskriften på tradisjonell pannekakerøre.

Men jeg vil også legge ut oppskrift på en sunnere variant av pannekaker, nemlig med et innslag av grovt mel. Litt mer fiber, litt sunnere, og likevel like godt. Jeg har hatt mange av ungene i gata til middag på disse pannekakene, og ingen har klaget over at de er grove eller smaker annerledes. Du trenger da ikke si noe, gjør du vel?

Ta gjerne pannekakene med ut i naturen! Da får du kombinert middag med aktivitet, og her hvor jeg bor skinner sola! Du trenger ikke stormkjøkken heller, bare en stekepanne som tåler å stå over et bål.

Du trenger:
1,5 dl hvetemel
1,5 dl sammalt hvete
5 dl melk (jeg bruker ekstra lett)
4 egg
½ ts salt


Bland melet. Rør ut melet med halvparten av melken. Rør til du har en klumpfri røre, før du blander i resten av melken. Ha så i eggene, ett av gangen til det er rørt ut. Ha i salt til slutt. Hvis du vil slippe å smøre pannen, kan du ha i 2-3 ss smeltet smør. Hvis ikke må du kanskje smøre pannen noe. Stek i vei på middels varme, og er du kul, snur du pannekaken i lufta!
Nyt pannekaker i dag uansett hvor du er, gjerne med rørte bringebær på!
God middag.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...