Sider

tirsdag 7. februar 2012

Röstipoteter med ost.

Jeg elsker i utgangspunktet alle former for poteter, men til noen retter er det godt med stekte varianter. Når elgkarbonadene er fabrikkproduserte, kan jeg jo kline til med litt mer avanserte poteter. Som for eksempel Rösti. Opprinnelig fra Sveits, nå fritt etter min fantasi.'
Disse kan du bruke til det meste av kjøtt. De smaker også veldig godt uten ost, og gjerne med en revet løk i.



Dette trenger du:
500 g poteter, skrelt
1 dl valgfri ost, revet
1/2 ts salt
1/4 ts pepper
2-3 ss smeltet smør


Sett ovnen på ca 180 grader. Riv potetene på den grove siden av et rivjern. Legg potetene i et kjøkkenhåndkle og vri ut mest mulig av væsken i potetene. Ha potetene i en bolle, og tilsett salt, pepper og ost. Jeg halvblandet med revet Norvegia og parmesan. Rør i smeltet smør.

Varm opp en stekepanne, aller helst en jernpanne. Ha klatter med röstimasse i pannen og klapp utover.

Stek dem gyllenbrune på hver side, og ha den over på en ildfast plate eller form.

Hold dem varme i ovnen til alle er stekt. Server og spis umiddelbart. Server!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei!
Kan jeg få spørre hvor mange røstipoteter du får sånn omtrentlig ut av denne oppskriften?

Ser spennende ut!:):)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...